Lynghøj Efterskole lader eleverne bruge viral markedsføring og videoer på YouTube til at skabe opmærksomhed om skolen.
“Jeg må indrømme, at disse nye markedsføringstiltag med YouTube har haft en overvældende effekt og på kun fire uger havde mere end 40.000 været inde og se disse reklamefilm,” siger forstander Jens Borup.
På Thorsgaard Efterskole tilskrives videoerne også en hvis værdi. Det er allerede blevet konstateret tilmeldinger på baggrund af videoer.
“Videoerne virker, fordi det er autentisk. Det er skolernes egne elever, der taler, producerer og medvirker i filmene. Det er i hvert fald den følelse, man får, når man ser videoerne. I de videoer med størst gennemslagskraft er der oftest professionelle reklame- og kommunikationsfolk med ind over filmenes tilblivelse. Det mener jeg ikke gør så meget. Det vigtigst er nemlig, at videoerne skaber interesse for stedet og formidlingen af stemning og det unikke ved skolen,” siger Mikkel Kjerri, der er kommunikationsrådgiver i M4MNEWS.